Heb jij al eens aan een klant gevraagd om een testimonial voor je te schrijven? Of misschien aan een vriendin of een collega als je start als ondernemer? Vaak willen mensen dat wel voor je doen, maar ze weten niet zo goed hoe.
Wat is een testimonial?
Een testimonial is een filmpje of een stuk tekst met een aanbeveling erin.
Het liefst plaats je testimonials met foto,naam en link naar de website of facebookpagina van die persoon.
3 Valkuilen
1 Het testimonial is te positief.
Heel positieve testimonials kunnen een beetje verdacht lijken. Het-kan-nie-waar-zijn effect. Concrete informatie maakt een positief testimonial sterker. Beschrijf bijvoorbeeld in detail waar de klant voor heeft betaald.
2 Het resultaat is niet duidelijk
Iemand roemt bijvoorbeeld de fijne samenwerking! Tsja, maar hoe weet ik nu, wat die samenwerking me gaat opleveren?
Zorg dus dat in je testimonial duidelijk wordt wat er voor iemand verbeterd is.
3 Jouw waarde wordt niet duidelijk
Als het goed is geeft een testimonial antwoord op de vraag: ‘Wat voegde ik nou eigenlijk toe?’
Die vraag kun je altijd na afloop stellen. Leerzaam.
Vind je het moeilijk om een testimonial te vragen?
Probeer dan eens deze tip, het heeft mij enorm geholpen:
Vraag dingen, waarvan je zeker weet, dat mensen nee gaan zeggen.
- Aan je partner: ‘Wil jij deze hele week de afwas doen?’
- Aan je collega: ‘Wil je deze maand twee dagen voor mij werken, ik heb het druk met mijn bedrijf.’
- Aan je buurvrouw: ‘Wil jij voortaan de kinderen afhalen, ik heb geen tijd!’
Na afloop kun je het uitleggen en vervolgens samen uitbundig lachen.
Vriendelijke groetjes, Nanzz