Wie wil graag een makkelijke klantenstroom van leuke klanten, die blij zijn met wat jij het liefste doet? Een hartsverhaal kan je daarbij helpen.
Een hartsverhaal helpt jouw lievelingsklant om te voelen waarom jij doet wat je doet. Jouw eigen ervaring met het probleem van de klant wordt duidelijk. Ben jij zelfstandig ondernemer? Dan kun je jouw hartsverhaal inzetten zodat je klanten je leren kennen en vertrouwen. Maar wat zijn nu die onmisbare elementen?
Wat mag absoluut niet ontbreken in een hartsverhaal?
1 Details
Details maken duidelijk, dat jij gepassioneerd bent over wat je doet.
In de training ‘Een groeiende klantenstroom door storytelling’ vertel ik, dat ik meegedaan heb met een schrijfwedstrijd: Schrijf een boeketreeks, die speelt in Italië. Ik schreef een boeketreeks van 83.000 woorden in 3 maanden. Dit vertel ik, om duidelijk te maken, dat ik zelf ervaring heb met het opbouwen van een verhaal. Om 83.000 woorden in 3 maanden te schrijven moet je wel heel graag willen schrijven!
De megarijke knappe Italiaanse muzikant ziet een prachtige vrouw dansen. Ze woont in een land ver weg en is voorlopig nog niet van plan te verhuizen.
Ik vertel over de held en heldin, over de moeilijkheden die ze tegen kwamen voordat ze toegaven aan de liefde. Alle details gebruik ik, om de verhaaltechniek illustreren. Dat geeft me makkelijke voorbeelden om queeste, pageturner en cliffhanger uit te leggen.
2 De goede afloop.
Jij hebt het probleem ervaren en je hebt het opgelost. Je hebt resultaat met jouw aanpak.
De wedstrijd heb ik niet gewonnen. Maar ik heb na 45 jaar stilletjes in een hoekje dichten wel een dichtbundel uitgegeven: Volmaakt Weemoedig Welkom. Lees dit verhaal hier. Daarom is het verhaal over de dichtbundel meer geschikt om te praten in resultaten. Het maakt duidelijk, dat je succes voelt door je passie te volgen.
3 Gebruik taal, die jouw lievelingsklant aanspreekt.
Er is vaak een klein maar belangrijk verschil tussen de taal, die jij zelf spreekt en die van jouw lievelingsklant. In de training doen we een test, welke taal jou het meest aanspreekt en welke jouw klant. Vaak is er een verschil, omdat jij nou juist iets te bieden hebt aan je klant omdat je anders bent. Jij bent meer een doener en de klant meer een bedenker bijvoorbeeld. Of jij bent meer een bedenker en je klant wil eerst voelen, dat het goed zit.
Je kunt die verschillen in taal gebruiken in posts, video’s, blogs, waar jouw klanten maar op zoek zijn naar de oplossing van het probleem waar jij ze mee kan helpen.
Om de aandacht van de klant te trekken en vast te houden is het van cruciaal belang dat je de juiste taal gebruikt. Je moet natuurlijk niet te ver van je eigen spreektaal afwijken, maar wel woorden die jouw klant gebruikt toevoegen.
Waarom vertel je je klanten een hartsverhaal?
Geld uitgeven voelt voor veel mensen een beetje onveilig. Is die training wel leuk, heb ik er wel wat aan? Daarom is het belangrijk dat klanten je al een beetje kennen en vertrouwen. Daarmee stel je ze gerust.
Wat is het probleem van jouw lievelingsklant? Heb jij de ervaring om het op te lossen? Schrijf daar dan jouw hartsverhaal over. Mensen houden van verhalen.
Wil je een checkgesprek om te onderzoeken, wat jouw hartsverhaal is? We onderzoeken in anderhalf uur aan de hand van 4 belangrijke vragen jouw waarom, jouw aanbod en jouw lievelingsklant. Dan kan je veel makkelijker jouw hartsverhaal schrijven.
Vul hier je gegevens in en ik neem contact op.